luni, 20 aprilie 2015

Ce risca un business daca nu-si inregistreaza marca?



Ce risca un business daca nu-si inregistreaza marca?

Vremurile sunt... așa cum sunt. Te uiți în jur și poți vedea efort, preocupare, străduință, dar nu se vede bogație – cu  excepțiile cunoscute și discutate de toată lumea – nu se vede bunăstarea care ar trebui să se vadă în concordanță cu ceea ce scriam mai devreme: preocupare, efort, străduință.
În acest context orice întreprinzător se uită cu o foarte mare atenție la cheltuieli și cu o și mai mare atenție la investiții, iar înregistrarea unei mărci face parte încă din aceste, să le spunem, ”inițiative”. Unii le consideră cheltuieli și le fac ”de gura” cuiva. Alții investesc în înregistrarea unei mărci, dar fără o prea mare convingere. Și, în fine, sunt cei care știu ce reprezintă o marcă, știu bine puterea pe care aceasta o poate reprezenta pe piață și privesc cu încredere și responsabilitate înregistrarea unei mărci.

În anii din urmă, din pacate, de prea multe ori importanța înregistrării mărcii a fost conștientizată în urma apariției unor situații conflictuale, ca rezultat al unor acțiuni cel puțin incorecte din partea unei persoane sau chiar din partea unor companii. De aceste împrejurări s-a tot vorbit și s-a scris mult în ultima perioadă și nu este cazul să le mai dezvoltăm și aici.

În momentul în care, după mai multe sau mai puține îndoieli, frământări, discuții, uneori cu persoane de specialitate, se naște o afacere, aceasta nu se naște pentru sine ci pentru profit, profit care va apărea din interacțiunea pe piață dintre noul agent economic și un anumit segment de consumatori avut inițial în vedere. Acest segment de consumatori trebuie să identifice ușor noul furnizor de produse sau noul prestator de servicii, iar pentru acest lucru se poate avea în vedere acel minim obligatoriu, respectiv firma. În momentul în care și emblema este înregistrată la Oficiul Registrului Comerțului deja este un pas înainte.
Chiar din acest moment putem vorbi de o sumă de bani care a fost investită și mai urmează. Tot ce se întreprinde pentru construcția noii afaceri costă bani. Tot ce se întreprinde pentru ca noua afacere să fie cunoscută în rândul potențialilor clienți costă bani. Tot ce se întreprinde pentru ca ceea ce noua afacere oferă clienților să fie competitiv și de o calitate cât mai bună costă iarăși bani.

Cred că este firesc ca oricine să se întrebe: toate aceste investiții pot să fie protejate în vreun fel?
Există un răspuns pozitiv și acesta este: marca!

În fapt, care este mecanismul?

Într-un model simplificat se poate spune că totul pleacă de la un nume. Așa cum unui copil la naștere i se atribuie un nume sub care va fi cunoscut în această lume, așa și unei afaceri i se atribuie un nume sub care se va face cunoascută consumatorilor, chiar dacă rămânem la numele firmei, înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului, sub care se derulează afacerea de care vorbim. Toate se desfășoară sub acest nume, acest nume este promovat, acest nume începe să fie din ce în ce mai căutat de consumatori pentru raportul calitate/preț deosebit de atractiv.
Sub acest nume începe să crească profitul și tot atunci, acest nume începe să atragă atenția și altor ”întreprinzători”- sau altfel spus, concurenți ca sa folosim un termen "politically correct". De ce? Răspunsul este simplu! Pentru că treaba este deja făcută! Consumatorul cunoaște numele, este obișnuit cu calitatea bună a produselor și/sau serviciilor oferite sub acest nume și nu trebuie decât să pui pe piață o cantitate din aceeași categorie de produse și/sau servicii, purtând numele respectiv și se vor vinde singure.

Acum încep necazurile pentru firma noastră, cea care a lansat afacerea. Mai direct spus, acum încep pierderile pentru că, din cantitatea totală de produse și/sau servicii absorbită de piață nu toată mai provine de la aceasta, o parte mai mică sau mai mare provenind de la noul "furnizor".
Mai mult și mai rău! În goana după un profit mare și rapid noul "furnizor" pune pe piață produse și/sau servicii de o calitate scăzută, ceea ce face ca încrederea consumatorilor să fie zdruncinată și vânzările pe ansamblu scad.

O analiză minimală a dezastrului conduce la o concluzie aproape evidentă: totul are drept cauză utilizarea abuzivă, frauduloasă, cu rea-credință a numelui ales inițial de firma de care vorbim.
Și apare întrebarea firească: cum se poate opri această stare de lucruri? Trebuie să interzicem noului "furnizor" să mai inducă în eroare consumatorii utilizând numele firmei de care vorbim.

Există această posibilitate? Totalitatea drepturilor care sunt deținute cu privire la numele respectiv reprezintă cheia acestor probleme!
De ce vorbim de probleme? Pentru că sunt multe și grave. Mai jos le analizăm pe cele mai importante:

·         Numele firmei este, evident, înregistrat la Oficiul Registrului Comerțului, iar în acest moment, pentru o înțelegere cât mai bună și mai clară a lucrurilor, trebuie să recurgem la un exemplu. Firma noastră inițială a fost înregistrată ca S.C. Exemplu S.R.L., odată cu firma fiind înregistrată și emblema, o reprezentare mai complexă care conține denumirea ”Exemplu” și alte elemente grafice. Din cauza constrângerilor pe care le conține legea – este vorba despre Legea nr. 26/1990 privind Registrul Comerțului, republicată, art. 43 – utilizarea denumirii ”Exemplu” s-a făcut într-o formă apropiată emblemei, dar nu identică. În același timp, utilizarea denumirii ”Exemplu”, de către concurentul nou apărut pe piață, s-a făcut într-o formă asemănătoare cu cea folosită de firma S.C. Exemplu S.R.L., dar nu identică. În aceste condiții exclusivitățile prevăzute de lege pentru firmă și emblemă nu ne sunt de niciun folos.
·         Nici faptul că firma S.C. Exemplu S.R.L. deține numele de domeniu ”www.exemplu.com” nu este de folos, acest drept nefiind unul de interzicere a utilizării denumirii ”Exemplu”.
·         Nu ajută deloc nici faptul că denumirea ”Exemplu”, așa cum a fost ea utilizată de firma S.C. Exemplu S.R.L., se bucură de un grad ridicat de cunoaștere în rândul consumatoril, dar de regula, numai intr-o  o anumită zonă,  care nu se ridică însă la nivelul întregii țări.

Nu rămân decât pierderile.
  
Situația ar fi fost cu totul diferită dacă denumirea ”Exemplu” ar fi fost înregistrată ca marcă - cel mai târziu în momentul în care produsele și/sau serviciile oferite consumatorilor sub această marcă au început să fie intens promovate. Aceasta pentru că Legea nr. 84/1998 privind mărcile și indicațiile geografice, republicată, conferă titularilor de mărci înregistrate drepturi exclusive de utilizare, iar utilizarea neautorizată a unei mărci înregistrate constituie infracțiunea de contrafacere, sancționată de lege cu închisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amendă.
Prin aceste prevederi legale, o marcă înregistrată, este un drept de proprietate industrială care capătă valențele unei arme, deopotrivă ofensive și defensive, deosebit de eficace.
Ofensivă pentru că marca înregistrată constituie un excelent mijloc de marketing și provovare menit să crească segmentul de piață pe care firma titular al mărcii își desfășoară activitatea, și defensivă pentru că drepturile conferite de marca înregistrată oferă posibilitatea interzicerii utilizării unei mărci identice sau similare pentru aceleași produse și/sau servicii sau pentru unele asemănătoare, ceea ce reprezintă o foarte bună apărare a segmentului de piață respectiv.

Cele menționate anterior au niște efecte foarte importante.
·         În primul, rând rezultă foarte clar faptul că marca înregistrată reprezintă o garanție a investițiilor făcute în promovarea produselor și/sau serviciilor proprii, precum și a celor făcute în creșterea continuă a calității acestora.
·         În al doilea rând, existența unei mărci înregistrate, poate chiar a mai multora, reprezintă garanția posibilității exercitării unui anumit nivel de control asupra segmentului de piață vizat, ceea ce nu este deloc puțin lucru.
·         În al treilea rând, dar în nici un caz în ultimul rând, pentru că avantajele unei mărci înregistrate sunt mult mai multe, existența unei mărci înregistrate în patrimoniul firmei reprezintă nu numai o serie de posibilități de profit suplimentar, dar și un aport considerabil la imaginea firmei respective, cu o creștere de valoare a afacerii în ansamblul ei.

În concluzie, o afacere trebuie neaparat susținută cu un portofoliu solid de drepturi de proprietate industrială, dintre care marca este poate cel mai important din punctul de vedere al oricărui intreprinzător. Si atenție, pentru orice fel de business.